Jak pracować by nie zwariować? Cz. 1

Jak pracować by nie zwariować? Cz. 1

Każdy z nas ma czasami taki moment lub momenty, kiedy czuje się totalnie zmęczony, przytłoczony,  sfrustrowany. Ale wypalenie zawodowe to coś więcej niż zły dzień, to coś więcej niż gorszy tydzień…

W podcaście Charyzmatycznym dr Elżbieta Lisowska – ekspert, wykładowca akademicki wspomina, że syndrom wypalenia zawodowego może dotyczyć praktycznie każdego zawodu. Najczęściej jednak dotyka osób, których praca wiąże się z branżą pomagania, która wymaga stałych kontaktów z innymi ludźmi, np. nauczyciele, lekarze, pielęgniarki, menadżerowie, osoby sprawujące funkcje kierownicze.

Około 2 lat temu, poznałam Kamilę – aktywną, inteligentną, ciekawą i uważną osobę. Od słowa do słowa w naszych rozmowach pojawił się temat stresu, depresji i wypalenia zawodowego. Pamiętam, że ta historia mnie poruszyła, postanowiłam zaprosić ją do podcastu. Chciałam zapisać tę historię, by więcej osób posłuchało kawałek procesu dojścia do wypalenia i także wyjścia.

Posłuchajcie historii Kamili:

Jestem zmęczony.
Jestem wyczerpany fizycznie i psychicznie.
I w związku z tym nie mogę nic robić.
Nie znajduje już przyjemnością  z pracy i mam wrażenie, że nie mogę dać z siebie więcej.
Czuję się bezradnie.

Ten stan rozwija się powoli, często jest to proces, niezauważalny na pierwszy rzut oka. Zużywa dużą ilość naszej energii i wywiera negatywny wpływ na nasza motywację, postrzeganie siebie oraz świata i zachowanie.

Temat bardzo często wraca w rozmowach z moimi klientami, pojawi się w rozmowach w gronie znajomych, wraca jak bumerang w mediach społecznościowych. I powrócił również w naszych dyskusjach w gronie słuchaczy podcastu Tuż przy uchu.  Dlatego powstał drugi odcinek poświęcony temu tematowi. Tym razem oprócz Kamili posłuchacie Moniki i Basi. Zapraszam do wysłuchania zapisuje naszych rozmów:

Skąd się może brać wypalenie? Na co warto uważać?

  • Często wypalenie może grozić osobom  które cechują się dużą ambicją i zaangażowaniem w swoje środowisko, pracę, przestrzeń, tematykę i w związku z tym biorą i same nakładają na siebie coraz więcej obowiązków. (np. osoby z talentem Maksymalista, Poważane, Achiever, Rywalizacja)
  • Duże oczekiwania względem samego siebie.
    (np. osoby z talentem Maksymalista, Poważane, Rywalizacja)
  • Zapominanie o sobie, o swoich potrzebach, emocjach, interesach a zajmowanie się innymi – np. osoby z talentem Empatia czy Odpowiedzialności.
  • W życiu których następuję zbyt duża ilość zmian a środowisko jest mocno ryzykowne i przeżywają wiele konfliktów wewnętrznych.

Wypalenie ma symptomy które mogą pokazywać inne jednostki chorobowe, dlatego czasem jest trudno je jednoznacznie rozpoznać.  cechą  wypalenia  zawodowego jest wyczerpanie. E. Aronson, w oparciu o badania M. Buchka i J. Hackenberga, podzielił wyczerpanie na trzy kategorie: 

Wyczerpanie fizyczneWyczerpanie emocjonalneWyczerpanie psychiczne
 

– Brak energii;
– Chroniczne zmęczenie;
– Osłabienie;
– Podatność na wypadki, napięcie i kurcze w obrębie mięśni szyi i ramion;
– Bóle pleców;

– Zmiana zwyczajów  żywieniowych;
– Zmiana wagi ciała;
– Zwiększona podatność na przeziębienia i infekcje wirusowe;
– Zaburzenia snu;
– Koszmary senne; –
– Zwiększone   przyjmowanie   leków   lub   konsumpcja   alkoholu   w   celu zniwelowania wyczerpania fizycznego.

– Uczuie przeziębienia;
–  Uczucie bezradności;
–  Uczucie beznadziejności i braku perspektyw;
–  Niepohamowany płacz;
–  Dysfunkcje mechanizmów kontroli emocji;
–  Uczucie rozczarowania;
–  Poczucie pustki emocjonalnej;
–  Pobudliwość;
–  Uczucie pustki i rozpaczy;
–  Uczucie osamotnienia;
–  Uczucie zniechęcenia;
–  Ogólny brak chęci do działania.
– Negatywne nastawienie do siebie; – Negatywne nastawienie do pracy;
– Negatywne nastawienie do życia, przesyt;
– Wykształcenie       nastawienia       dezawuującego       klientów (cynizm, lekceważenie, agresja);
– Utrata szacunku do siebie;
– Poczucie własnej nieudolności;
– Poczucie niższej wartości;
– Zerwanie kontaktów z klientami i kolegami

Zauważasz u siebie kilka symptomów?
Czujesz, że nie wszystko jest w porządku?
Od jakiegoś czasu czujesz, że tracisz energię, motywację do działania? 

Zapraszam na drugą część artykułu już za chwilę, a w nim jak dbać o higienę i komfort swojej pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright © 2016-2019 Katarzyna Bieleniewicz
Polityka prywatności | Regulamin