DOBRE MIEJSCE PRACY

DOBRE MIEJSCE PRACY

Nowoczesne biuro – jak przygotować ergonomiczne miejsce pracy?

Dla wielu osób pokój, salon w mieszkaniu coraz częściej staje się miejscem pracy. Praca zdalna jest w Polsce coraz popularniejsza. Domowe biuro możemy urządzić według własnego gustu, przyzwyczajeń i możliwości finansowych. Warto jednak przy tym pamiętać, że miejsce do pracy musi być nie tylko ciche i umożliwiające zachowanie skupienia. Przystosowując pokój do często wielogodzinnej pracy, warto pamiętać o podstawowych zasadach ergonomii. Jej zaniedbanie może wiązać się z przykrymi konsekwencjami dla naszego zdrowia. Długie siedzenie jest szkodliwe nie tylko dlatego, że ułatwia niekontrolowane przybieranie na wadze i zmniejsza sprawność, ale wręcz może być śmiertelne.

Zhakuj swoje biuro a efekty w postaci poprawy koncentracji, samopoczucia, produktywności zobaczysz bardzo szybko.

Artykuł został przygotowany we współpracy z Motivity

1. Otoczenie.

Idealne będzie miejsce z dużym oknem z widokiem na zieleń. Krótkie przerwy na patrzenie w dal co 0.5 h rozluźniają mięśnie wokół gałki ocznej co pomaga przeciwdziałać krótkowzroczności.
Otoczmy się zielenią w biurze. Odpowiednio dobrane rośliny doniczkowe oczyszczają powietrze, pomagają utrzymać odpowiedni poziom nawilżenia powietrza a także poprawiają samopoczucie.
Mądrze dobierajmy dekoracje ścienne. Puste, białe ściany są co prawda praktyczne, ale nie sprzyjają pracy intelektualnej.
Stosowanie kolorowych akcentów, w tym w kolorach ostrych, pobudzających poprawia nastrój i samopoczucie.

2. Miejsce pracy- Stojące czy siedzące?


Każde ma plusy i minusy, idealna sytuacja to taka w której możemy płynnie zmieniać stanowisko pracy z siedzącej na stojącą.

Jeżeli mamy już siedzieć to warto wybrać mało wygodne krzesło – będzie wymuszało od naszego ciała wiercenia się częstej zmiany pozycji i o to chodzi. Powinniśmy pamiętać o tym, że 60 % ciężaru ciała powinno spoczywać na guzach kulszowych a reszta na stopach.
Uda powinny być „wolne”, tzn. powinniśmy siedzieć raczej na brzegu krzesła dzięki temu możemy szukać optymalnej pozycji dla naszego kręgosłupa.

Pozycja stojąca. Ciężar ciała na piętach- uwaga bardzo często przesuwamy naszą miednicę do przodu, to błąd!- nie pracuje wtedy przednia ściana brzucha oraz zbyt duże obciążenie znajduje się w odcinku lędźwiowym. Jeżeli pracujemy w pozycji stojącej warto wspomnieć o obuwiu. Jeżeli obowiązuje nas dress code i nie możemy pojawić się w obuwiu minimalistyczny( dla niewtajemniczonych zajrzyjcie na ten wpis )
to warto mieć płaskie buty na zmianę ponieważ obcas bardzo zaburza ustawienie kręgosłupa.
Amortyzacja. Maty ergonomiczne, przeciw zmęczeniowe, albo grube dywaniki, przy dłuższym staniu bardzo pomagają zarówno naszym stopom jak i kręgosłupom.

3. Sprzęt.

Jak zapewne większość z Was wie, dłuższa praca przy laptopie jest bardzo niekorzystna. Warto podpiąć się pod dobry, ustawiony na linii wzroku monitor, mysz i klawiaturę ergonomiczną. To gadżety które zmieniają bardzo wiele w naszym życiu! Przeciążenia dłoni, nadgarstków, odcinka szyjnego, na które sami się narażamy, z biegiem czasu powoduje szereg problemów zdrowotnych.
Warto również zadbać o swój wzrok korzystając z aplikacji które chronią wzrok przed światłem niebieskim lub okulary

A oto kilka przykazań Nowej Ergonomii:

1. Siedź mniej, więcej stój.
2. Jeżeli siedzisz – siedź na różne sposoby i nie zastygaj.
3. Rób przerwy od siedzenia i od ekranów.
4. Ruszaj się w pracy.

Badania

Hamilton, M. T., D. G. Hamilton, and T. W. Zderic. “Role of low energy expenditure and sitting in obesity, metabolic syndrome, type 2 diabetes, and cardiovascular disease.” Metabolic Syndrome and Related Disorders1 (2008): 81-82 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22608170

Kitchel, E. (2000). Th e Eff ects of Blue Light on Ocular Health Journal of Visual Impairment & Blindness, 94(6), 399.

Chepesiuk, R. (2009). Missing The Dark: Health Eff ects of Light Pollution. Environmental Health Perspectives, 117 (1), A20-A27.

Tudor-Locke, C., Schuna, J.M. Jr., Frensham, L.J., & Proenca, M.(2014). Changing The Way We Work: Elevating Energy Expenditure With Workstation Alternatives. International Journal of Obesity, 38(6), 755-765.

Real Foliage Plants as Visual Stimuli to Improve Concentration and Attention in Elementary Students Yun-Ah Oh,1 Seon-Ok Kim,1 and Sin-Ae Park1,2,*

“50 plants that clean the air” released by the National Aeronautics and Space Administration (NASA)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright © 2016-2019 Katarzyna Bieleniewicz
Polityka prywatności | Regulamin